Vytvořte dichotomický klíč společně se svými žáky!
Už jste někdy zkoušeli s žáky vytvořit dichotomický klíč? Pokud ne, máme pro vás skvělý tip, jak oživit výuku a zároveň naučit žáky důležitou dovednost v biologii!
Proč vytvářet dichotomický klíč společně?
Žáci často bojují s tvorbou dichotomického klíče, když mají pracovat samostatně. Společné vytváření klíče jako třída může být nesmírně přínosné. A co je ještě lepší? Použijeme samotné spolužáky jako předmět našeho klíče!
Jak na to?
-
Začněte jednoduše: Ukažte žákům jednoduchý dichotomický klíč a vysvětlete, jak funguje. Můžete použít příklady jako "Typy stromů" nebo "Ptačí zobáky".
-
Připravte scénu: Vyzvěte všechny kluky ve třídě, aby přišli dopředu.
-
Vytvořte první rozdělení: Požádejte žáky o návrhy charakteristik, které by rozdělily skupinu kluků zhruba na polovinu (např. "nosí kraťasy" vs. "nenosí kraťasy").
-
Vizualizujte: Nakreslete první část dichotomického klíče na tabuli ve formě stromu.
-
Pokračujte v dělení: Zaměřte se na jednu skupinu a pokračujte v rozdělování, dokud každý žák nebude jednoznačně identifikován.
Tipy pro výuku
-
Pomozte žákům vybírat binární možnosti (to je ta "di" část v dichotomickém klíči!).
-
Používejte objektivní měřítka místo subjektivních (např. "výška nad 180 cm" místo "vysoký").
-
Vysvětlete základní strukturu klíče.
-
Ukažte, že klíč lze vytvořit mnoha různými způsoby.
K čemu je dichotomický klíč dobrý?
-
Identifikace: Kdokoli může nyní použít klíč k identifikaci jakéhokoli chlapce ve třídě.
-
Kategorizace nových druhů: Vyzkoušejte to pozváním nového žáka do třídy a umístěním do klíče.
-
Zjišťování vlastností: Klíč lze použít k odhalení vlastností jedince, aniž by byl fyzicky přítomen.
Převod na tabulkovou formu
Jakmile jsou žáci seznámeni s klíčem ve formě stromu, můžete je naučit, jak ho převést do tabulkové formy. To je skvělý způsob, jak procvičit logické myšlení a organizaci dat.
Samostatná práce žáků
Nyní jsou žáci připraveni vytvořit vlastní dichotomický klíč! Zde jsou některé nápady:
-
Použijte malé hračky nebo předměty.
-
Vytvořte "Tajemné tvory" - imaginární stvoření, která žáci pojmenují a kategorizují.
-
Nechte žáky pracovat ve dvojicích a vyměňovat si klíče k identifikaci.
Závěr
Tvorba dichotomického klíče je skvělý způsob, jak zapojit celou třídu do aktivního učení. Nejen že se žáci naučí důležitou vědeckou dovednost, ale také si procvičí kritické myšlení, spolupráci a kreativitu. Tak co, zkusíte to ve své třídě?